طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است


⭕️تشخیص درجات کاشی و سرامیک: 

 

مرغوبیت کاشی معمولا در آزمایشگاه هایی که در کارخانجات تولید کاشی و یا در خارج از کارخانه مستقر می باشد انجام شده ابعاد و همچنین مستوی بودن سطح آن را بوسیله ابزار دقیق اندازه گیری نموده و مقاومت آن را در برابر بارهای وارده و همچنین تغییرات شدید حرارت تعیین می نمایند.

از آنجایی که وسایل آزمایشگاهی دقیق در اختیار کاشی کار نمی باشد لذا باچنین آزمایش ساده که انجام آن نیاز به لوازم آزمایشگاهی ندارد ودرهمه کارگاه ها مقدور می باشد توسط کاشی کار انجام می شود .


🔸۱.برای انکه از مستوی بودن کاشی مطمئن شویم کافی است دوعدد آنها را از سمتی که لعاب داده شده است روی هم قراردهیم اگر کاشی کاملا مستوی باشد بافشار انگشت ها روی دولبه یک قطر کاشی لقی احساس نمی شود زیرااگر سطوح کاشی ها غیر مستوی باشند وبه اصطلاح کاس و سینه باشندبافشار دادن روی قطر دوعدد کاشی که روی هم قرار دارند لقی احساس می شود .

🔸۲. برای مطمئن بودن ازصاف بودن خطوط آن کافی است  دوعددکاشی را پهلوی هم قرار بدهیم ودرز بین آنهارا با چشم نگاه کنیم اگر خطوط کناری همه جا به هم پیوسته باشد کاشی دارای خطوط مستقیم می باشد .آزمایش دقیق تر آن است که کاشی را روی یک ورق کاغذ گذاشته ویا نوک مداد نیز بوسیله یک از اضلاع کاش خط مستقیمی روی کاغذ رسم نماییم آن گاه کاشی را 180 درجه حول همان خط دوران داده به طوری که این بار کاشی درسمت دیگر خط رسم شده قبلی واقع شود باز کاشی را به همان خط قبلی متکی کرده وبا همان ضلع خط دیگری روی همان خط قبلی رسم می نماییم اگر این دوخط کاملا بریکدیگر منطبق باشند آن ضلع کاشی مستقیم می باشد اگر با 5یا 6 عدد کاشی این ازمایش راانجام دهیم مرغوبیت کاشی از لحاظ مستوی بودن سطح وهمچنین مستقیم بودن اضلاع آن برای ما روشن می شود .


🔸۳.برای آزمایش مرغوبیت لعاب و ضریب انبساط وانقباض آن کافی است کاشی را برای مدت چند ساعت (درحدود 12ساعت ) در یخچال و یا فریزر قراردهیم آن گاه آن را بیرون آورده و در آب جوش بیاندازیم با وجود براینکه هرگز چنین اختلاف درجه حرارتی برای کاشی بوجود نخواهد آمد ولی اگر کاشی بتواند این اختلاف درجه حرارت را که چیزی درحدود 120 درجه سانتی گراد است تحمل نموده ولعاب روی آن ترک برندارد کاشی مرغوب می باشد برای اطمینان بیشتر این آزمایش را باید پنج یا شش بار انجام دهیم .

🔷درجه مرغوبیت کاشی برمیگردد به عوامل ساخت کاشی از ابتدای تهیه خاک وگل و ترکیبات معدنی که ازمهمترین مسائل درساخت کاشی می باشد تا انتهای پخت کاشی یک قطعه کاشی از دوقسمت تشکیل شده است .


🔺اول قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان بندی کاشی راتشکیل می دهد.

🔺دوم لعاب  روی آن که ماده ای شیشه ای وقسمت سطح رویی آن راتشکیل می دهد .


یکی از مهم ترین عوامل درصنعت کاشی سازی آن است که این دوماده را طوری انتخاب کنید که ضریب انبساط آنها مساوی باشد زیرا باتوجه به اینکه درساختمان های فعلی اغلب از کاشی در سرویس ها استفاده می شود و دراین مکان ها مخصوصا درحمام ها کاشی ها در معرض تغییرات سریع درجه حرارت می باشند ودر نتیجه انقباض وانبساط شدید درکاشی ایجاد می گردد و لعاب روی کاشی نسبت به سفال آن بسیار تردتر وشکننده تر  می باشد لذا اگر ضریب انبساط انقباض سفال ولعاب روی آن یکی نباشد بلافاصله بعد ازمصرف روی آن ترک هایی ایجاد می شود وکاشی را بسیار بد منظره می نماید.


⭕️تفاوت های میان کاشی و سرامیک


🔸کاشی به اقلامی گفته می شود که فقط برای کار بر روی دیوار است و  نمی توان به هیچ وجه از آن برای کف استفاده کرد زیرا استحکام لازم برای  کف را دارا نیست.

مقاومت کاشی در برابر فشار و سرما و گرما بسیار کم بوده و لذا فقط باید از آن ها برای محیط های بسته و دیوار هایی که از پشت رطوبت ندارند (اصطلاحا نمکش ندارند) استفاده نمود. استفاده کاشی در مواردی که نام برده شد موجب آسیب رسیدن به کاشی می شود.

اما با این وجود کاشی ها دارای طراحی های بسیار زیبا و تنوع بسیار بالایی نسبت به سرامیک ها هستند. بهترین محیط های استفاده از کاشی دیوارهای سرویس های بهداشتی و حمام و آشپزخانه و اتاق ها و پارکینگ و راهرو ها می باشد.

کاشی به خاطر درصد جذب آب بالایی که نسبت به سرامیک دارد برای کار کردن بر روی دیوار و ارتفاع بسیار مناسب  و راحت تر است.


🔶یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده‌است:

۱- قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشیرا تشکیل می‌دهد و به اصطلاح بیسکوئیتی کاشی

۲- لعاب روی آن که ماده‌ای است شیشه‌ای و قسمت رویی آن را تشکیل می‌دهد. سرامیک هم به مواد غیرآلیِ غیرمعدنیِ جامد گفته میشود. حالا به کاشی ای که لعاب روش از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی یا سرامیک (در بازار) گفته میشود.


🔸سرامیک به اقلامی گفته می شود که هم برای دیوار و هم برای کف میتوان از آن استفاده نمود ولی به خاطر استحکامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود.

مقاومت سرامیک در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت نسبت به کاشی بیشتر بوده ولی تنها نوع خاصی از سرامیک ها که اصطلاحا به آنها پرسلان گفته می شود را می توان در محیط های باز استفاده کرد.

پرسلان ها کاملا در برابر فشار و سرما و گرما و رطوبت مقاوم هستند.به همین دلیل در محیط های باز و تحت فشار و سرما و گرما و رطوبت همانند نمای ساختمان ها و کف حیاط و کف پارکینگ و دیوارهایی که نمکش دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

جذب آب سرامیک ها بسیار کم و پرسلان ها در حدود صفر است. به همین دلیل استفاده آن ها بر روی دیوار وارتفاع  کار بسیار سختی می باشد که برای حل این مشکل از اسکپ بندی استفاده می شود.


⚠️تفاوت بعدی کاشی با سرامیک در میزان استحکام آن ها میباشد

 که کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر دربدنه کار میشود.

ولی سرامیک به دلیل پرس سنگین تر و سطح استحکام بالا در کف کار میشود.


کاشی وسرامیکسرامیک وکاشی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۱۹:۴۲
اصغر آراسته

‍ دستور نقشه چیست؟


📌هنگامی که تصمیم به ساخت و ساز دارید، با سند و برخی مدارک دیگر به سازمان متولی امر (شهرداری) مراجعه کرده و در صورت عدم وجود موانع قانونی، برای آن ملک، دستور نقشه صادر می شود. با این مدرک می توانید برای ملک خود یک نقشه تهیه کنید. در حقیقت مرحله اول برای ساخت و ساز ملک، گرفتن دستور نقشه از شهرداری می باشد.


📌مدارک لازم برای دستور نقشه:

1- اصل و تصویر سند مالکیت

2- اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک و یا مالکین

3- در صورتیکه مالک شخص حقوقی باشد، ارائه معرفی نامه رسمی به تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است. 

4- در صورت مراجعه وکیل ، اصل و تصویر وکالتنامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل الزامی است. 

5- اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک

6- در صورت فوت مالک (اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت هرماه با شناسنامه و کارت ملی وراث)

7- نقشه 1/2000 وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.

8- در املاک دارای اشکال خاص و یا شیب های بسیار تند و یا بیش از 3000 متر مربع، ارائه نقشه 2000/1 با تایید مهندس ذیصلاح الزامی است.

9- در صورتیکه ملک فاقد ساختمان باشد، ارائه نظریه کمیسیون ماده 12 و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد 6 و 7 قانون اراضی شهری الزامی است.

10- اصل و تصویر صوت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند.

11- ارائه فیش آب، برق، گاز و تلفن


📌گردش کار


1- تشکیل پرونده: کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها، درخواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، نام مامور بازدید و زمان بازدید می باشد، تحویل متقاضی نماید.

2- بازدید: مامور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.

3- طرح تفصیلی و بر و کف: نظریه طرح تفصیلی و بر و کف از منطقه به صورت سیستی اخذ و پرونده الکترونیک به مرحله صدور نقشه ارسال می شود. 

4- صدور دستور نقشه: با تایید سیستمی رئیس صدور پروانه، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود.

دستور نقشه


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۵ ، ۱۹:۳۲
اصغر آراسته


⭕️اصول ساخت و اجرای بتن دستی در کارگاه های ساختمانی


استفاده از میکسر برای ساخت بتن معمولاً برای اجرای ستون ها انجام می شود. هر چند که توصیه کارشناسان این است که بتن ریزی ستون ها مانند فونداسیون و سقف ها، به صورت آماده از کارخانه تهیه شود و داخل قالب ستون ها پمپ شود. مخصوصاً اگر دیوار برشی یا حائل نیز وجود داشته باشد از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است . زیرا حجم بتن مورد نیاز زیاد است و بتن ریزی به صورت دستی زمان بر و کم کیفیت تر است. اما در شرایط حجم پایین بتن ریزی، وقتی اولویت اول مالک صرفه اقتصادی است ترجیح سازنده بر این است بتن مورد نیاز را در کارگاه ساختمانی تهیه نماید. مخصوصاً اینکه دنگ و فنگ آماده سازی لوله و اتصالات دستگاه پمپاژ و سد معبر آن هم کم نیست. در صورتی که بتن در کارگاه تهیه و ریخته شود حتماً موارد زیر رعایت گردد:

🔸استفاده از دستگاه میکسر:

یک دستگاه میکسر دستی معمولاً ظرفیت اسمی 300 لیتر را دارد و در هر مرحله عملاًمیتوان حجم 250 لیتر بتن را تولید نمود. طراحی درصد اختلاط مناسب شرایط کارگاه به صورت تجربی در هر بار استفاده از میکسر معمولاًحداقل نیم کیسه سیمان باید مصرف گردد و آب نیز به میزان مناسب ریخته شود. بهتر است قبل از اضافه کردن شن و ماسه و سیمان آب داخل میکسر ریخته شود. اما برای بدست آمدن نتیجه مطلوب باید طرح اختلاط طراحی شود و متناسب با فهم کارگران و وسایل اندازه گیری موجود ساده سازی شود. برای کارگر اضافه کردن مثلاً 40 کیلوگرم شن داخل میکسر ملموس نیست ولی 10 تا بیل ملموس است. یا اضافه کردن 30 لیتر آب؛ اگر با سطل آب داخل میکسر ریخته می شود می توانید حجم تقریبی در هر بار پر نمودن را محاسبه کنید و مثلاً اگر در هر بارسطل 10 لیتر می گیرد پس باید 3 تا سطل آب داخل میکسر ریخته شود.

🔸استفاده از ستون ریز:

ستون ریز یک دستگاه ارابه مانند است که دارای یک مخزن متحرک و یک کابل کشنده و یک نقاله حمل برای رساندن مخزن به بالای ستون. بتن داخل مخزن قیفی شکل آن ریخته می شود و با استفاده از یک قرقره و نیروی برق قرقره شروع به جمع شدن می کند و مخزن روی نقاله حرکت می کند و بالا می رود. و در انتهای دهانه قیف به سمت داخل ستون می چرخد و بتن داخل ستون می ریزد.

🔸دستگاه ویبره: 

دستگاه ویبره چه در بتن ریزی پمپی و چه در این نوع بتن ریزی مورد استفاده قرار میگرد. بعد از هر مرحله بتن ریزی باید ویبره کردن انجام شود. کار ویبره این است که بتن ریخته شده را می لرزاند تا به طور کامل در همه جای قالب و در لابه لای میلگرد ها جای بگیرد. ویبره باید اصولی باشد. علمک ویبره باید به طور عمودی وارد بتن شود و بعد از 4 تا 3 ثانیه لرزاندن خارج شود و نقطه دیگری ویبره انجام شود. از ویبره نباید برای حرکت دادن بتن به جلو استفاده کرد. این کار در بتن ریزی سقف ها در زمانی که روانی بتن کم است و تراکم میلگرد زیاد است خیلی رواج دارد. استفاده از ویبره به این شکل یا ویبره کردن زیاد باعث جدا شدن خمیر سیمان از سنگدانه بتن می شود وتاثیر منفی در مقاومت و عملکرد بتن دارد.

🔸آزمایش بتن ستون:

اهمیت بتن ستون ها و دیوار ها کمتر از سقف ها نیست. متاسفانه این طور جا افتاده است که بازرسین ساختمانی از جمله ناظران ساختمان در مرحله اجرای سقف از ساختمان بازدید می کنند و همه جزییات را چک می کنند ؛ بتن ریزی باید در شرایط ایده آل باشد، تست بتن حتماً انجام شود . اما در مرحله اجرای ستون ها حتی یکبار هم از پروژه بازدید نمی کنند. شاید این به خاطر نقص در ساز وکار شهرداری نیز باشد. گزارش مرحله ای که ناظر باید در سامانه شهرداری ثبت نماید گزارش اجرای سقف است. به همین دلیل این تصور اشتباه ایجاد شده است.

اگر کار نظارت ساختمانی را برعهده دارید حتماً مثل سقف ها به اجرای درست و عمل آوری ستون ها نیز دقت کنید. حداقل برای سقف های اول و دوم از اجرای ستون های نیز بازدید به عمل آورید و مطمئن شوید که مواردی که در این مقاله اشاره کرده ای م رعایت بشود.

⭕️چند سوالات اجرایی


🔸سؤال اول : 

در یک سازه بتنی ، رابطه وزن آرماتور مصرفی با مساحت زیر بنا چیست ؟ یعنی به ازای هر متر مربع زیر بنا چه مقدار آرماتورمصرف می شود ؟ ( البته این سؤال خیلی راحته و اکثر دوستان محاسب و مجری پاسخ رو می دونند)

بین 43 تا 53 کیلو گرم بر متر مربع 

🔹سؤال دوم : 

نسبت وزن آرماتور مصرفی به ازای هر متر مربع از فنداسیون سازه بتنی به مساحت زیر بنا چیست؟ 

یعنی به ازای هر متر مربع فنداسیون چه مقدار آرماتور مصرف می شود ؟

بین 9 تا 18 کیلو گرم بر متر مربع(معمول : 11-13)

🔸سؤال سوم : 

به ازای هر متر مربع سقف یک سازه بتنی چه مقدار آرماتور مصرف می شود ؟ 

با آرماتور تیرچه 20 تا 25 کیلو گرم بر متر مربع

🔹سؤال چهارم : 

نسبت وزن آرماتور مصرفی در ستون به زیربنای ساختمان بتنی چقدر است ؟ یعنی به ازای هر متر مربع از زیربنا چه مقدار آرماتور در ستون مصرف می شود ؟

بین 12 تا 18 کیلو گرم بر متر مربع

🔸سؤال پنجم : 

مقدار متر طول تیرچه به نسبت مساحت سقف در یک سازه بتنی

 ( و یا فلزی با سقف تیرچه و بلوک ) چقدر است ؟

بین 4/1 تا 6/1 برابر (بسته به مقدار سطحی که تیرها در پلان اِشغال میکنند) 

🔹سؤال ششم : 

میزان آرماتور مصرفی به طور متوسط در هر متر طول تیرچه چقدر است ؟

با حرارتی و منفی حدود 12-13 کیلو گرم بر متر طول تیرچه

🔸سؤال هفتم: 

میزان وزن آرماتور حرارتی به مساحت سقف چقدر است ؟

(یعنی بطور تقریبی در هر متر مربع از سقف یک سازه بتنی چه مقدار آرماتور حرارتی مصرف می شود ؟ 

06/1 کیلو گرم بر متر مربع

سؤال فوق رو می توان در مورد آرماتور منفی ( سر تیرچه ) هم مطرح کرد؟ 

بین 1-2/1 کیلو گرم بر متر مربع

🔹سؤال هشتم : 

میزان سیمان مصرفی به ازای هر متر مربع از سازه فونداسیون ، سقف و ستون یک سازه بتنی به تفکیک چقدر است ؟

150تا 250 کیلو گرم بر متر مربع ( بسته به ارتفاع سقف و تکی یا دوبل بودن تیرچه) - 

این نسبتها میتوانند جهت پروژه های موردی متفاوت باشند. – فونداسیون 43 ستون 6 و سقف 51 درصد از مقدار فوق ، توجه : سقف بسته به ضخامت و دوبل بودن میتواند درصد بسیار بسیار بزرگتری را به خود اختصاص داد.

🔸سؤال نهم : 

تعداد آجر مصرفی در تیغه های 11 سانتی متری و دیوارهای 22 و 35 سانتی متری در هر متر مربع از دیوار به تفکیک نوع آجر چه تعداد است .( منظور از انواع آجر ، آجر فشاری ، لفتون و سفال در ابعاد مختلف است )

زبره و مشابه : 60 و 120 و 180 عدد

🔹سؤال دهم : 

نسبت مساحت دیوار در یک سازه

(اعم از دیوارهای پیرامونی و تیغه های جداکننده داخلی ) به مساحت زیربنا چیست 

(در نتیجه پاسخ به این سئوال و سئوال چهاردهم می توان تعداد تقریبی آجر مورد نیاز یک پروژه را تخمین زد)

از 95 تا 115 درصد - این نسبتها میتوانند جهت پروژه های موردی متفاوت باشند.

🔸سؤال یازدهم : 

میزان شن و سیمان مصرفی در اجرای یک متر مربع از دیوارهای مورد سئوال نهم چقدر است ؟ عیار سیمان رو در ملات مورد استفاده طبق کلیات مندرج در صفحه 5 فهرست بهای ابنیه سال 88 فرض کنید تا بشه گفت طبق یک مرجع قانونی در نظر گرفته شده

دیوار 11 سانتی : 

سیمان 7 کیلوگرم و شن و ماسه 66 کیلوگرم

دیوار 22 سانتی : سیمان 14 کیلوگرم و شن و ماسه 132 کیلوگرم

دیوار 35 سانتی : سیمان 22.3 کیلوگرم و شن و ماسه 210 کیلوگرم

🔹سؤال دوازدهم : 

نسبت مساحت گچ و خاک بدنه و سقف ( به تفکیک ) به مساحت زیر بنا چقدر است ؟ 

بدنه :‌85 تا 100 درصد – سقف 80 تا 85 درصد - این نسبتها میتوانند جهت پروژه های موردی متفاوت باشند. 

🔸سئوال سیزدهم : 

وزن گچ و خاک مصرفی در هر متر مربع برای ضخامت یک سانتی متر چقدر است؟ ( البته با مراجعه به جداول موجود در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان می تونیم به راحتی این نسبت رو حساب کنیم . که بعد از آن خیلی راحت برای ضخامت 5/2 سانتی متر که مبنای پرداخت در فهرست بهای ابنیه است این محاسبه انجام می شه

 ( البته برای هر ضخامت دیگه ای هم می شه حساب کرد )

40 کیلوگرم بر متر مربع دیوار.

نتیجه : 

با توجه به جواب سئوال دهم و دوازدهم و این سئوال حدودا می شه وزن گچ مورد نیاز برای انجام عملیات گچ و خاک یک ساختمان رو بصورت تقریبی بر اساس ضخامت مورد نیاز حساب کرد.

🔹سئوال چهاردهم : 

نسبت وزن گچ سفید جهت اجرای سفید کاری در یک متر مربع چقدر است ؟ ( خیلی که بخواهیم اجرایی صحبت کنیم ، می شه بپرسیم با هر کیسه گچ 50 کیلویی ، چند متر مربع رو می شه سفیدکاری کرد ؟) 

باتوجه به سؤالات قبلی میتوان به میزان گچ سفید مورد نیاز برای یک پروژه پی برد .

13 کیلوگرم بر متر مربع دیوار.

یعنی 85/3 متر مربع دیوار رامیتوان سفید کرد.بتن ریزی ساختمان

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۷:۱۳
اصغر آراسته

بسته به ابعاد درب سفارشی، وزن، قیمت و سایر پارامترهای درب متغیر می باشد.

 جهت دریافت اطلاعات از وزن، قیمت، زمان تحویل و سایر ویژگی های درب سفارشی می توانید از قسمت تماس با ما ، با ما در ارتباط باشید.

درب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزیدرب فلزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۵ ، ۱۹:۴۲
اصغر آراسته


انواع سقف رایج



سقف به سطح بالایی یک اتاق و یا یک سازه گویند . در ساختمانهای یک طبقه سقف برای محافظت از نور آفتاب، باران و برف و در ساختمانهای چند طبقه علاوه بر این کار برای جداسازی طبقات از یکدیگر استفاده می‌شود به گونه ای که سقف یکی زمین دیگری محسوب می شود. در مناطق سردسیر معمولاً ارتفاع سقف تا کف معمولاً کم می‌باشد تا محل راحتتر گرم شود و در مناطق گرمسیر به خاطر جریان داشتن هوا معمولاً ارتفاع سقف زیاد می‌باشد .

🔺1-سقف طاق ضربی :

هرچند که این نوع سقف منسوخ شده است و دیگر مورد تایید ضوابط وآیین نامه ها نیست.سقف طاق ضربی به راحتی و با هزینه کم ساخته میشود.اما بدلیل وزن بالا و عملکرد بسیار ضعیف درهنگام زلزله ،سقف قابل اعتمادی نیست.


🔺2-سقف تیرچه بلوک :

این نوع سقف یکی از رایج ترین انواع سقف به حساب می آید. اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه – بلوک شامل تیرچه ، بلوک پرکننده و بتن وآرماتورحرراتی وآرماتور تقویتی برش (اوتکا ) می باشد.

🔸انواع تیرچه :

🔹الف ) تیرچه پاشنه بتنی

🔹ب) تیرچه فلزی با جان باز( کرمیت )

🔹ج) تیرچه پیش تنیده ( اشپنیت )

🔹د)تام تیرچه

🔸انواع بلوک پرکننده:

🔹الف ) بلوک پلی استایرن

🔹ب) بلوک سفالی

🔹ج) بلوک سیمانی


🔺3-سقف کامپوزیت :

این نوع سقف صرفا در اسکلت فلزی قابل اجرا است. اجزای تشکیل دهنده آن شامل تیرها ی فرعی ( لانه زنبوری-پروفیل ) برشگیر ، بتن و آرماتورحرارتی می باشد. از آنجایی که برای اجرای سقف کامپوزیت به شمع بندی نیازی نیست این امکان وجود دارد که چند سقف به طور همزمان بتن ریزی نمود که تخته ها یا ورق های قالب بندی را نباید به هیچ وجه زودتر از زمان موعد باز کرد.


🔺4-سقف عرشه فولادی :

این نوع سقف در سالهای اخیر رواج زیادی درساختمان سازی پیداکرده است.دلیل اصلی این اقبال خوب سازدگان و پیمانکاران ساختمانی ، سرعت بالای اجرای آن است.اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی ، ورق گالوانیزه ذوزنقه ای ، گل میخ ، بتن و آرماتورحرراتی می باشد.


🔺5-سقف دال بتنی :

این نوع سقف بدلیل وزن بالای آن و سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه ی بیشتری که دارد کمتر مورد استفاده قرارمیگیرد.در برخی ساختمانها که از اهمیت بالایی برخوردارند.مثل ساختمانهای واقع در در نیروگاهها یا مراکز صنعتی بزرگ از سیستم سقف دال بتنی استفاده می شود. اجزای تشکیل دهند. این سقف آرماتور وبتن است.آنچه که درمورد سقف دال بتنی لازم به ذکر است اینست که دال اصولا به دودسته ی دال یک طرفه ودو طرفه تقسیم میشود.(سقف یوبوت نیز دراین گروه طبقه بندی میشود.)


🔺6-سقف تیر دال :

این سقف شبیه به سقف کامپوزیت است با این تفاوت که تیرهای فرعی آن بتنی هستند. سقف تیر ودال در اسکلت بتنی بصورت درجا و در اسکلت فلزی بصورت پیش ساخته اجرا می شود.


🔺7-سقف کوبیاکس :

این نوع سقف که به تازگی درصنعت ساختمان ایران وارد شده است از لحاظ سازه ای شبیه به دال دو طرفه است که البته تفاوت هایی با آن دارد. بدین ترتیب که درضخامت دال گوی های توخالی سبکی رابصورت منظم قرارمیدهند تا درواقع از معرف بتن برای پرکردن آن قسمت جلوگیری کنند. کاری که این گوی های تو خالی سبک انجام میدهند شبیه به کاری است که بلوک های پرکننده ( فوم ) در سقف تیرچه  بلوک انجام می دهند. جنس این گوی ها پلی اتلین بازیافتی یا پلی پروتیین می باشد. سقف کوبیاکس به دلیل هزینه بالا و وقت گیر بودن تاکنون نتوانسته جایگاه مناسبی دربین سقف های سازه ای در صنعت ساختمان ایران پیدا کند.


🔺8-سقف روفیکس :

این سقف درواقع همان سقف کامپوزیت است که بجای تخته یا ورق ( که بعنوان قالب استفاده می شوند) از یک صفحه فلزی مشبک با نام روفیکس بعنوان قالب ماندگار استفاده میشود. جنس روفیکس  ورق گالوانیزه به ضخامت 7/. تا 0.8 میلیمتر است . همین مشبک بودن روفیکس موجب می شود بتن تازه به خوبی با آن درگیر شود و بدلیل ترکیب بتن و فلز مقاومت بدست آمده برای تحمل بارهای وارده به سقف قابل توجه خواهد بود. فاصله تیرهای فرعی تا حداکثر 80 سانتی مترمیتواند باشد چراکه بیشتراز آن باعث شکم دادن روفیکس درهنگام بتن ریزی خواهد شد.اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف شامل روفیکس ، ارماتورو بتن می باشد.ساده بودن روش اجراو سرعت بالای کار از مزایای این سقف می باشد اما از انجا که روفیکس یک قالب ماندگار است جزء مصالح مصرفی سقف به حساب امده و در نتیجه هزینه آن را کمی بالا می برد.


🔺9-سقف پیش تنیده :

این نوع سقف جدیترین سقفی است که وارد صنعت ساختمان ایران شده است. درسقف پیش تنیده با استفاده از کابل و چگونگی قرارگیری آن در دال بتنی سقف ، یک نیروی فشاری اولیه قبل از بهره برداری از سازه در ناحیه کششی دال بتنی ایجاد میکنند تا پس از بهره برداری از سازه این ناحیه کششی دچار ترک خوردگی نشود ودر نتیجه از حداکثر ظرفیت باربری بتن استفاده شودو به تبع آن ابعاد و دو اندازه ها کاهش یابد.یکی از مزایای اصلی استفاده از سقف پیش تنیده اینست که این امکان را فراهم می اورده تا سازه با تعداد ستون کمتری نسبت به سایر سقفها اجراشود این موضوع در بحث معماری ساختمان و همچنین تامین پارکینگ بسیار تاثیرگذار است.


پارس درب.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۵ ، ۱۲:۴۴
اصغر آراسته


محاسبه سرانگشتی مصالح

 📌۱ – اسکلت فولادی

الف – وزن آهن آلات مصرفی در سازه های با اسکلت فولادی با مهاربندی هم مرکز بدون وزن آرماتور سقف ۴۵ -۷۰ کیلوگرم بر مترمربع

ب – وزن آهن آلات مصرفی در سازه های با اسکلت فولادی با مهاربندی غیر هم مرکز بدون وزن آرماتور سقف ۵۰ -۷۵ کیلوگرم بر مترمربع

ج – وزن آهن آلات مصرفی در سازه فولادی با قاب خمشی متوسط و معمولی بدون وزن آرماتور سقف ۶۵ -۱۰۵ کیلوگرم بر مترمربع

د – وزن آهن آلات مصرفی در سازه فولادی با قاب خمشی ویژه و معمولی بدون وزن آرماتور سقف ۷۰ -۱۱۵ کیلوگرم بر مترمربع

ه – در سازه های دارای سیستم دو گانه نمی توان مقدار تقریبی را تعیین نمود چون معمولاً این سیستم ها برای ساختمان های بلند مرتبه تر و دارای کاربری های اخص انتخاب می شوند ولی به طور تقریبی بین ۷۰-۱۲۰ کیلوگرم بر متر مربع

📌۲ – اسکلت بتنی:

الف – وزن آهن آلات مصرفی در سازه بتنی با قاب خمشی+ دیوار برشی بدون وزن آرماتور سقف ۳۵ -۶۰ کیلوگرم بر مترمربع

ب – وزن آهن آلات مصرفی در سازه بتنی قاب خمشی متوسط بدون وزن آرماتور سقف ۴۰ -۵۵ کیلوگرم بر مترمربع

ج – وزن آهن آلات مصرفی در سازه بتنی قاب خمشی ویژه بدون وزن آرماتور سقف ۴۵ -۷۰ کیلوگرم بر مترمربع

📌۳ – وزن آرماتور سقف:

الف – سقف کامپوزیت:۸-۱۲ کیلوگرم بر مترمربع

ب – سقف تیرچه بلوک:۵-۷ کیلوگرم بر مترمربع

ج – سقف دال بتنی توپر:۱۰- ۱۶ کیلوگرم بر مترمربع

📌وزن کل اسکلت سازه:

Wt=((W1+W2)*A)+W3

W1 وزن متر مربع فولاد مصرفی در اسکلت

W2وزن فولاد مصرفی در سقف

W3 وزن فولاد مصرفی در فونداسیون

Wt وزن کل فولاد مصرفی در سازه

Aمساحت کل سازه با احتساب مساحت کل ینای ساختمان حتی خرپشته


برآورد مقدار مورد نیاز گچ و آجر نما و ماسه بادی

 با هر کیسه گچ ۴۰ کیلویی برای لایه گچ و خاک تقریبا ۲٫۸ متر مربع را میتوان گچ و خاک کرد.

 در مورد سفید کاری در لایه رو با هر کیسه گچ جبل ۴۰ کیلویی حدودا ۱۲ متر مربع را میتوانید سفید کنید.

 بازای هر ۵ مترمربع آجر نمای ۳ سانتی ۱ کارتون آجر ال ۲۰ تایی مورد نیاز است .

 هرکیسه ۵۰ کیلویی ماسه بادی برای ۴۰ مترمربع نمای آجر ۳ سانتی کافی است

مقدار مورد نیاز رنگ برای پوشش دیوار


📎نکته :

به طور کلی هر کیلو رنگ روغنی ۴ الی ۶ متر مربع را پوشش می دهد

و هر کیلو رنگ پلاستیک با توجه به سطح زیر کار از ۶ الی ۸ متر مربع را پوشش می دهد


محاسبه سرانگشتی مصالح


برای هر متر مکعب بتن ۲٫۲ تن شن و ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب ملات دیوار چینی ۱٫۸ تن ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب اندود افقی یا قائم، ۱٫۸۵ تن ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب ملات فرش کف (سنگ وسرامیک)، ۱٫۶۷ تن ماسه مصرف می شود.

حجم ملات یا بتن مصرفی برای آیتمهای مختلف ساختمانی:

محاسبه حجم ملات مصرفی برای دیوار چینی:

حجم ملات مصرفی برابر یک سوم حجم دیوار است.

محاسبه حجم ملات مصرفی برای فرش کف سنگ کاری با سنگ پلاک و سرامیک کف:

حجم ملات مصرفی برابر، ۳۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت کف است.

محاسبه حجم بتن مصرفی برای سقف آجری و سقف تیرچه بلوک:

برای سقف آجری حجم ملات مصرفی برابر، ۵۰۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت سقف است. برای سقف تیرچه بلوک حجم ملات مصرفی برابر، ۷۷۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت سقف است.

تخمین تعداد آجر لازم برای هر متر مربع دیوار چینی

در این روش مقصود از آجر، آجر فشاری یا آجر ماشینی با ابعاد فشاری است:

دیوار چینی ۱۱ سانتیمتری (ضخامت دیوار) : هر متر مربع ۷۰عدد آجر

دیوار چینی ۲۲ سانتیمتری (ضخامت دیوار): هر متر مربع ۱۳۷عدد آجر

دیوار چینی ۳۵ سانتیمتری (ضخامت دیوار): هر متر مربع ۲۱۷عدد آجر


محاسبه حجم آجر وملات


🔷قابل توجه مهندسین که در کارگاههای ساختمانی مشغول به کار هستند. یکی از محاسباتی که در کارگاههای ساختمانی باید سریع حساب شود . محاسبه تعداد آجر یا سفال و مقدار ملات و سیمان در قسمتی از پروژه می باشد که باید قادر به محاسبه باشیم نحوه محاسبه توسط رابطه های ذیل می باشد :

ضخامت دیوار×ارتفاع×طول = حجم دیوار

حجم دیوار ×۴/۳ = حجم آجر

حجم دیوار×۴/۱ = حجم ملات

عیار ملات یا بتن × حجم ملات یا بتن = میزان سیمان در آجرکاری دیوار

)حجم یک آجر یا سفال) / (حجم آجر ) = تعداد آجر یا سفال


محاسبه سرانگشتی مصالح



برای هر متر مکعب بتن ۲٫۲ تن شن و ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب ملات دیوار چینی ۱٫۸ تن ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب اندود افقی یا قائم، ۱٫۸۵ تن ماسه مصرف می شود.

برای هر متر مکعب ملات فرش کف (سنگ وسرامیک)، ۱٫۶۷ تن ماسه مصرف می شود.


✅ حجم ملات یا بتن مصرفی برای آیتمهای مختلف ساختمانی:

محاسبه حجم ملات مصرفی برای دیوار چینی:

حجم ملات مصرفی برابر یک سوم حجم دیوار است.


✅ محاسبه حجم ملات مصرفی برای فرش کف سنگ کاری با سنگ پلاک و سرامیک کف:

حجم ملات مصرفی برابر، ۳۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت کف است.


✅ محاسبه حجم بتن مصرفی برای سقف آجری و سقف تیرچه بلوک:

برای سقف آجری حجم ملات مصرفی برابر، ۵۰۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت سقف است. برای سقف تیرچه بلوک حجم ملات مصرفی برابر، ۷۷۰ لیتر به ازاء هر متر مربع مساحت سقف است.


✅ تخمین تعداد آجر لازم برای هر متر مربع دیوار چینی:

در این روش مقصود از آجر، آجر فشاری یا آجر ماشینی با ابعاد فشاری است:

دیوار چینی ۱۱ سانتیمتری (ضخامت دیوار) : هر متر مربع ۷۰عدد آجر

دیوار چینی ۲۲ سانتیمتری (ضخامت دیوار): هر متر مربع ۱۳۷عدد آجر

دیوار چینی ۳۵ سانتیمتری (ضخامت دیوار): هر متر مربع ۲۱۷عدد آجر


✅ تخمین میزان وزن آهن لازم در ساختمانهای اسکلت فلزی:

هر متر مربع بنا، ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم آهن در اسکلت فلزی می برد.

 

✅ برآورد مقدار مورد نیاز گچ و آجر نما و ماسه بادی

با هر کیسه گچ ۴۰ کیلویی برای لایه گچ و خاک تقریبا ۲٫۸ متر مربع را میتوان گچ و خاک کرد.در مورد سفید کاری در لایه رو با هر کیسه گچ جبل ۴۰ کیلویی حدودا ۱۲ متر مربع را میتوانید سفید کنید.بازای هر ۵ مترمربع آجر نمای ۳ سانتی ۱ کارتون آجر ال ۲۰ تایی مورد نیاز است .هرکیسه ۵۰ کیلویی ماسه بادی برای ۴۰ مترمربع نمای آجر ۳ سانتی کافی است.

پارس درب .

محاسبه سر انگشتی مصالحمحاسبه سر انگشتی مصالحمحاسبه سر انگشتی مصالح

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۵ ، ۲۰:۱۱
اصغر آراسته

شما می توانید انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را از روش با ما در میان بگذارید:

1- تماس مستقیم با مدیریت وبسایت (آقای آراسته) : 09123156833

2- ارسال ایمیل به parsdarb.ir@gmail.com

3- تکمیل فرم زیر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۵ ، ۱۴:۵۶
اصغر آراسته


انکر بولت چیست؟             

انکربولت ها ابزاری هستند که برای فیکس نمودن و نصب ماشین ها  و  ابزارهای  صنعتی  داخل

فونداسیون قرار می گیرند .                                                                                 

طراحان با توجه به ابعاد و اندازه دستگاه و همچنین مواردی مانند میزان ارتعاش و لرزش دستگاه

و همچنین شرایط نصب اندازه آنها را مشخص می کنند .

شکل ظاهری آنها شامل یک قسمت ، پیچ و مهره  و یک قسمت لنگ نگه دارنده است .

قسمت لنگ باید داخل  فونداسیون  قرار گیرد  و  قسمت  پیچ در محل نصب  ،  به ماشین  باعث 

فیکس شدن ماشین به زمین می شود و قابلیت تنظیم دارند.

انکربولت ها باید دارای درجه استحکام بالا ،دارای تنش تسلیم بالا ، ضد زنگ زدگی، ضد خوردگی

و طول مناسب با توجه به نوع کار باشند . 

انکر بولت ها همچنین با سایزهای اینچی و متریک و همچنین رزوه های اینچی و متری قابل تامین

و تولید می باشند .


   

طرز تشخیص میلگرد نوع A2 از A3

چگونه می تونیم میلگرد  A3  از  A2 را تشخیص بدیم؟

یک نکته اینه که میلگرد A3 تردتر ( شکننده ) است. اما میلگرد A2 انعطاف پذیرتر است.

یعنی خم شدنش با نرمی همراه است.

البته چنانچه آج میلگرد به شکل فنری باشد میلگرد از نوع A2 می‌باشد.

در میلگرد های A3 آج ها به صورت ضربدری هستند اما در A2 به صورت منفرد هستند.

در میلگرد هایA2 آج ها بصورت موازی هستند ولی در میلگرد های A3 آج ها بصورت

هفت و هشت هستند.

در واقع مطابق استاندارد آج این نوع میلگردها با هم متفاوت است ولی بدلیل سوء استفاده

برخی تولید کنندگان از  همین مطالب، میلگردهایی در بازار عرضه می شود که مثلا از آج

استاندارد A3  استفاده شده ولی مقاومت فیزیکی و شیمیایی آن با میلگرد A2 سازگار باشد.

در هرصورت مطابق آئین نامه باید با انجام آزمایشات نوع میلگرد را مشخص کرد.

 


انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها

الف- میلگردA1 :

این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و  تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر

سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد بعنوان میلگرد نرم

شناخته شده و عمدتا بصورت صاف و بدون آج می باشد.این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و

انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است.و بطور کلی بعنوان یک میلگرد داکتیل شناخته میشود.

ب- میلگرد A2:

این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم

بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد بعنوان میلگرد نیمه

خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته شده که بصورت آجدار و عمدتا آج فنری شکل میباشد.این میلگرد برای

عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت

اجبار میسر بوده  که البته توصیه میشود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

ج-میلگرد A3 :

این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر

سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد بعنوان  میلگرد خشک

(ترد) مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده که بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی میباشد و

اکیدا برای آهنگری و تغییر شکلهای فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ وجه عملیات

جوشکاری بر روی آن مجاز نمیباشد.

انکربولت چیستانکربولت چیستانکربولت چیستانکربولت چیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۱۰
اصغر آراسته

دربهای جدید فلزی با قابلیت استفاده از چوب ،شیشه ،طلق پلی کربنات بجای شیشه و ورق فلزی در آنها و گلهای  فرفورژه در عین ایجاد امنیت، زیبایی را نیز برای شما به همراه می آورند. چنانچه درب منزل شما قدیمی وساده است یا اینکه برای ساختمان نوساز خود به دنبال درب شیک و جدید با ایمنی بالا هستید،با انتخاب یکی از درب های لوکس از آلبوم های متنوع پارس درب یک تغییر اساسی در نمای ساختمان خود ایجاد کنید.

 بسته به ابعاد درب سفارشی، وزن، قیمت و سایر پارامترهای درب متغیر می باشد.

 جهت دریافت اطلاعات از وزن، قیمت، زمان تحویل و سایر ویژگی های درب سفارشی می توانید از قسمت تماس با ما ، با ما در ارتباط باشید.

درب پارکینگدرب پارکینگدرب پارکینگدریافتدرب پارکینگدرب دو لنگهدرب پارکینگدرب پارکینگدرب پارکینگدرب پارکینگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۸:۱۹
اصغر آراسته