طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

لازمه ساخت وساز در بخش مسکن چه مسکونی شخصی ساز و چه سازه های برج سازی آشنایی با  انواع خاک میباشد مخصوصا خاکهای مشکل ساز در پروژه های عمرانی

1-خاک دستی

با توجه به این موضوع مهم در حاشیه مناطق شهری نیاز به زمین جهت انجام فعالیت های عمرانی شهری، غیر قابل اجتناب است، ممکن است زمین هایی نیز مورد استفاده قرار بگیرند که قبلاً به عنوان مکانی برای دفن زباله مورد استفاده قرار گرفته می شدند. زباله های مختلف ممکن است ناشی از حفاری های شهری و غیر شهری، ضایعات ساختمانی، پسماند های صنعتی و معدنی، آلودگی های نفتی و زباله های شهری (زباله های تر و خشک روزمره، لوازم قدیمی، قطعات خودرو های فرسوده و...) باشند. گاهی به این نوع خاک، خاک دستی نیز اطلاق می شود. مشکل عمده این نوع خاک ها، انباشتن این مصالح بدون در نظر گرفتن تمهیدات خاصی جهت تجزیه یا تحکیم زباله هاست، که با لایه ای خاک به ضخامت 0.6 تا 2 متر، سطح آن ها را می پوشانند. مشکلات مهمی از جمله ضعف باربری، تغییرات حجم و ناپایداری داخلی بعد از بارگذاری این نوع خاک ها بروز پیدا می کند.

2-خاک های انبساطی (منبسط شونده)

این خاصیت عموما در خاک های ریزدانه رسی دیده می شود. خاک های انبساطی دارای مقدار زیادی کانی مونت موریلونیت می باشد که با جذب آب، پتانسیل تورمی و انبساطی بالایی دارند. این نوع خاک با از دست دادن آب منقبض می شود. تغیرات حجمی خاک های منبسط شونده را می توان مشکل سازترین خاصیت منفی خاک ها رسی در اینجا دانست.

3-خاک های رمبنده (فروریزشی)

هنگامی که این خاک ها در شرایط بارگذاری همراه با غرقاب شدن و یا ارتعاش قرار می گیرند، عامل ایجاد پیوند بین ذرات آن ها از بین رفته و با وجود تخلخل زیاد ساختمان درونیشان می شکند، پس نشست زیادی را به دنبال خواهند داشت. این نوع خاک ها تا زمانی که رطوبتشان تغییر نکند، مشکل زیادی برای سازه های عمرانی ایجاد نمی کنند. این نوع خاک ها اغلب بادرفت می باشند که محدوده دانه بندی آن در محدوده لای قرار داشته و تراکم صحرایی پایینی دارند.

4-خاک های نرم و سست

از ویژگی عمده این نوع خاک ها، مقاومت کم و ناپایداری حجمی آن ها می باشد. برای نمونه خاک هایی مثل ماسه و لای های سست، رس های نرم با رطوبت بالا و خاک های آلی را می توان نام برد. از ویژگی های این خاک ها رطوبت زیاد و تحکیم عادی یافته آن ها می باشد. روانگرایی ماسه و لای ها را که از تراکم کمی برخوردارند، می توان جزء این دسته قرار داد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۲
اصغر آراسته