طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

طراحی و ساخت انواع سازه های آهنی و اجرای پروژه های آهنگری

پارس درب با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت وطراحی درب های فلزی ونرده حفاظ .درب سوله. سایبان . پلی کربنات و...

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است




در ساختمان سازی منظور از عیار بتن یا ملات، مقدار سیمان استفاده شده در بتن یا ملات، در واحد حجم می باشد (که واحد حجم بتن در ایران مترمکعب می باشد)

 برای نمونه مثلا بفرض یکی بهتون میگه مهندس بتن استفاده شده در فونداسیون بتن 400 هستش این بتن 400منظورش همون عیار بتن  هستش- یعنی در یک مترمکعب بتن فونداسیون 400 کیلوگرم سیمان(8 پاکت 50 کیلویی) مصرف شده است و برای همین میشه بتن استفاده شده میشه بتن 400 .

در بعضی مواقع شاید این سوال مطرح بشه وزن یک مترمکعب بتن تقریبا چقدر میشه تا در محاسبات اشتباه پیش نیاد؟

جواب : خوب بصورت قطعی نمیشه گفت مثلا میشه 2400 یا 2500 کیلوگرم بر مکعب بستگی به قطر بزرگترین اندازه شن و استفاده کردن یا نکردن از مواد افزودنی در داخل بتن داره.

برای مثال عیار بتن شما 300 هستش و از مواد افزودنی استفاده نکردین و اندازه بزرگترین قطرشنی 50 میلی متر باشه در اینصورت با توجه به نمودار، وزن یک مترمکعب بتن شما 2445 کیلوگرم بر مترمکعب هستش یعنی در یک مترمکعب بتن 2445 کیلوگرم مخلوطی از شن ماسه آب و سیمان استفاده شده است به همین سادگی.

توجه داشته باشید که شاید این سوال مطرح بشه در یک مترمکعب بتن چه مقدار شن ماسه آب و سیمان استفاده شده و یا میخواهیم تخمین بزنیم استفاده میشه؟

واین موضوع بستگی به طرح اختلاط سیمان ،شن ،ماسه (ممکنه شن 65 درصد و ماسه 35 درصد یا شن 80 درصد ماسه 20 درصد و نسبت های دیگه) و نسبت آب به سیمان و عیار بتن داره بفرض عیار بتن 300 و نسبت آب به سیمان 0.5 و حداکثر قطر شنی هم 50 میلی متر باشه در اینصورت با توجه به جدول وزن یک مترمکعب بتن 2445 کیلوگرم بر مترمکعب میشه بنابراین داریم:

چون عیار بتن 300=300 کیلوگرم سیمان در یک مترمکعب استفاده شده است

چون نسبت w/c(اب به سیمان) 0.5 هستش=150 کیلوگرم اب در یک مترمکعب استفاده شده است

با توجه به موارد بالا 300 کیلوگرم سیمان و 150 کیلوگرم آب در مجموع 450 کیلوگرم که از مجموع وزن یک مترمکعب بتن(2445) کم کنیم میشه: 450-2445=1995 کیلوگرم

پس1995 کیلوگرم باقی میماند که ترکیبی از شن و ماسه هستش حالا برفرض نسبت اختلاط شن 65 به ماسه 35 باشه داریم

چون شن 65 درصد=1297 کیلوگرم

چون ماسه 35 درصد=698 کیلوگرم

 در نهایت پس در یک مترمکعب بتن با عیار 300 تقریبا سیمان 300 آب 150 شن 1300 و ماسه 700 کیلوگرم مصرف خواهد شد.

عیار بتن

عیار بتن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۲۱:۴۶
اصغر آراسته

ناصر خسرو ،جنب رستوران خان بابا

درب پارکینگ

درب پارکینگ

درب پارکینگ

درب پارکینگ

درب پارکینگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۶ ، ۲۰:۰۲
اصغر آراسته


یکی از مواردی که معمولا در هنگام ساختمان سازی میشنویم کلمه رایزر میباشد و در این قسمت قصد داریم که توضیح کوتاهی در مورد خدمت شما ارایه بدهیم امیدوارم که مفید باشد .

به طور کلی ساختمانها  به لوله ای که در راستای عمودی قرار بگیرد رایزرگفته میشود. 

بهتر است بگوییم که در مهندسی لوله کشی ساختمان piping رایزر لوله ای است که ران عمودی داشته باشد و این مفهوم مفهومی عمومی است که در رشته های مختلف مهندسی کاربرد دارد. مثلا در صنایع نفت و گاز دریایی لوله عمودی که نفت را از چاه به سکو انتقال می دهد رایزر می گویند و در صنایع دیگر هم همینطور و در ساختمانها و برجهای مسکونی نیز هم به همین صورت میباشد .

در ساختمانها رایزر لوله کشی آب مصرفی در تامین آب ساختمان نقش بسزایی دارد یعنی انتخاب قطر رایزر باید با محاسبه دقیق انتخاب شود تا در موقع استفاده آب در ساختمان افت فشار موجب کمبود آب نشود متاسفانه بیشتر ساختمان های که دچار کمبود آب هستند بعلت درست انتخاب نشدن قطر رایرز می باشد که باعث مشکلاتی میشود.

جالب است بدانید بسیاری از لوله کشهای ساختمان متاسفانه به استناد اینکه آب ورودی به ساختمان (کنتور آب) دارای قطر کم می باشد لوله رایزر ساختمان را نیز با همان قطر اجرا می کنند و این امر باعث افت شدید آب در ساختمان وهمچنین بروز مشکلات کم ابی میشود .

نکته مهم : رایزر های فاضلاب ساختمان  نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هدایت پساب باید بدرستی انجام شودوالبته که رایزر فاضلاب ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

رایزر چیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۵۴
اصغر آراسته